- I detta spel används de modala verben dürfen (få lov), können (kunna), wollen (vilja), mögen (gilla) och verbet wissen (veta).
- Eleverna delas in i grupper med 3–4 elever per grupp.
- Två elever spelar mot varandra, och den som först får fyra markeringar, kryss eller nollor, i rad (lodrätt, vågrätt eller diagonalt) har vunnit.
- För att få sätta dit sin markering måste eleven säga meningen med det modala hjälpverbet korrekt böjt i presens samt korrekt ordföljd. De får endast en chans och svarar de fel är det motståndarens tur. Däremot kan de få en ny chans vid ett senare tillfälle.
- Tänk på att när det förekommer ett frågetecken (?) ska man ställa en fråga.
- Oavsett om man klarat meningen eller inte så går turen över till motståndaren.
- Den eller de i gruppen som inte spelar fungerar som domare. De kontrollerar i facit och måste protestera om någon säger fel. De får däremot inte ange den korrekta meningen.
Exempel: Ich nicht können schwimmen.
Svar: Ich kann nicht schwimmen.

No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.