Luffarschack: Svaga verb i perfekt 2
- I detta spel används svaga verb som bildar perfekt particip med haben + verb med ge- och -t, verb som slutar på -ieren (som inte får något ge- i perfekt), verb som börjar på er-, be-, über- (som inte får något ge- i perfekt, te erzählen, besuchen, übersetzen).
- Två elever spelar mot varandra, och den som först får fyra markeringar, kryss eller nollor, i rad (lodrätt, vågrätt eller diagonalt) har vunnit.
- För att få sätta dit sin markering måste eleven säga meningen med verbet korrekt böjt i perfekt. De får endast en chans och svarar de fel är det motståndarens tur. Däremot kan de få en ny chans vid ett senare tillfälle.
- Tänk på att när det förekommer ett frågetecken (?) ska man ställa en fråga.
- Oavsett om man klarat meningen eller inte så går turen över till motståndaren.
- Den eller de i gruppen som inte spelar fungerar som domare. De kontrollerar i facit och måste protestera om någon säger fel. De får däremot inte ange den korrekta meningen.
- Vid behov finns en gloslista till spelet.
Exempel: Sie ihr Fahrrad reparieren.
Svar: Sie hat ihr Fahrrad repariert.

No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.